Thank you for your patience while we retrieve your images.

Hans Georg Anscheidt (DUI) - Suzuki RK 67
(1936)

GP Victories: 14 - 14 x 50cc
GP Podiums: 34 - 30 x 50cc / 4 x 125cc
World Champion: 3 - 3 x 50cc

Suzuki RK67:
49,75cc
2-cylinder parallel
2-stroke
14 speed
17,5 [email protected]
58kg
176kph/109mph
__________

Rumours say that Honda wil make a comeback with a 3-cylinder, Suzuki decide to make the RP68.
3-cylinder, B*S: 28x26,5mm, [email protected]!!, 14 speed, 200kph.
On the end of 1967 Honda pull back from GP racing and Suzuki bring the RP68 to the museum.
Suzuki say 'Thank You' to Anscheidt and give him the RK67 as a present and he won the titel again in 1968 as a privateer.

In Japan doen geruchten de ronde over een driecilinder 50 cc racer, waarmee Honda een comeback wil maken. Hoewel de fabriek deze geruchten nooit heeft willen bevestigen, heeft de Honda 50 cc driepitter waarschijnlijk werkelijk bestaan. Suzuki besluit het zekere voor het onzekere te nemen en bouwt in de winter van '67-'68 eveneens een driepitter, de RP-68. Dit kleine wonder heeft een boring en slag van 28 x 26,5 mm en produceert 19 pk bij 20.000 toeren. Het aantal versnellingen bedraagt weer 14 en de topsnelheid ligt rond de 200 km/uur. Maar wanneer Honda zich eind 1967 definitief uit alle Grand Prix-klassen terugtrekt, besluit Suzuki dit voorbeeld te volgen en de RP-68 verdwijnt vanuit de ontwikkelingsafdeling regelrecht in het fabrieksmuseum.
Hans Georg Anscheidt krijgt als dank voor bewezen diensten een RK-67 cadeau en is daarmee ook in 1968 als privérijder onverslaanbaar
__________

Anscheidt werd in 1968 door de Nederlander Paul Lodewijkx verslagen in de laatste bocht van de laatste ronde in de T.T. van Assen. Lodewijkx won, met een banddikte verschil, de race. Hij deed dat op een Jamathi, een motorfietsje van de hobbyisten Martin Mijwaart en Jan Thiel.